Hoe werkt een verstuiver?
Verstuivers zijn precisie instrumenten. Ze hebben als taak om met kracht een exacte hoeveelheid brandstof in de cilinder te spuiten. In de cilinder bestaat namelijk een hoge druk die overwonnen moet worden. Deze inspuiting moet in nog geen honderdste van een seconde plaatsvinden.
De dieselbrandstof wordt ingespoten als de zuiger in de cilinder bijna bovenaan is omdat dan de temperatuur in de zuiger enorm is gestegen. Door de hoge temperatuur ontbrandt de dieselbrandstof spontaan.
De meeste verstuivers worden zo aangestuurd dat er eerst een klein beetje brandstof vooraf wordt ingespoten voordat de werkelijke inspuiting plaatsvind. Omdat dan de verbranding al van te voren op gang wordt gebracht loopt de motor stiller en een zal de verbranding vollediger en schoner zijn.
De techniek achter de injectoren wordt steeds ingewikkelder en gevoeliger. Hoe hoger de inspuitdruk, hoe zuiniger de motor zal presteren. Ontwikkelaars van motoren en brandstofsystemen richten zich hier dan ook op.
Meer weten over de werking van verstuivers? Laat het ons weten.
